Без промене изборног система грађани неће имати сувереност у Србији

1

пише: Јован Тамбурић

Референдум о уставним променама којима судство и тужилаштво добија независни  положај у односу на законодавну и извршну власт, начином припреме, спровођења и резултатима показује све недостатке политичког система Републике Србије у којем се вољом грађана, који имају бирачко право, криминално манипулише.

Припрема садржаја промена устава у делу о правосуђу је спроведена уз консултације са Венецијанском комисијом, без увида шире  јавности и подршке телевизија са националном фреквенцијом и учешћа релавантне стручне јавности. Одлуку о предлогу промене устава донела је Народна скупштина Републике Србије формирана после парламентарних избора, које је опозиција бојкотовала, иако стандарди за промену устава подразумевају друштвени консензус.

У припреми референдума Народна скупштина Републике Србије није обавезала телевизије са национлном фреквенцијом да информишу грађане о циљевима и суштини промена устава са обавезом да медијски простор добију и релевантни субјекти који се противе предложеним променама.  РТС и РТВ „наше право да знамо све“ и у овој ситуацији су се правили мртви.  Анкете које су вршили поједини медији показују да огромна већина грађана није информисана о суштини уставних промена да би могли на прави начин да одлучују на референдуму. Још једном је показано да је бирачко право без истинске информације о предмету о којем се одлучује  бесмислено.  Део плана, да бирачи не буду информисани, је недостављање позива грађанима који имају бирачко право са подацима о времену одржавања, бирачком месту и  броју под којим се бирач води у бирачком списку што се доказало по њиховом врло слабом одзиву. Иако грађани имају право да изађу на гласачко место и гласају без позива, појединачни позиви би показали озбиљност коју власт придаје референдуму и подстакла  грађане да се додатно информишу о циљевима и садржају уставних промена. Коме то није било у интересу? На друштвеним мрежама се провлачи став да су појединачни позиви упућени само грађанима који су чланови или сигурни гласови СНС. Поставља се питање ко је узео новац за достављање појединачних позива грађанима на референдум а није обавио посао.

Референдум су спровели органи које је именовала Народна скупштина Србије на основу резултата парламентарних избора 2020. године које је опозиција бојкотовала. Покушај да се у органе за спровођење референдума додатно именује незнатан број представника опозиције која је учествовала у дијалогу о побољшању изборних услова за парламентарне изборе 2022. године није променио чињеницу да је у органима за спровођење избора СНС имала преко 50 одсто својих представника. Знајући да СПС, ПУПС, СВМ, СДП немају довољно чланова да покрију сва гласачка места у Србији  у гласачким одборима су се нашли они које је предложила СНС па је тако у већини гласачких комисија и гласачких места од 10 чланова СНС имао најмање 8 својих чланова. Именовање још по 2 члана гласачких одбора као представника дела неорганизоване опозиције није могло суштински ништа променити у смислу поштовања прописа о спровођењу и утврђивању резултата гласања на гласачком месту. Истина представници опозиције у бирачким одборима су могли само да указују на пропусте и да своје примедбе, тамо где им је то дозвољено, унесу у записник. Наравно да је предуслов за то била њихова стручна припрема која у кратком временском року, у опозиционим странкама које су их предложиле, није потпуно извршена. Персонални састав гласачких одбора је годинама непромењен са бројним пропустима у раду који под изговором смањења непотребних бирократских правила, омогућавају  манипулације и крађу воље грађана.  Иако већина чланова бирачких одбора ( пишем на основу искуства од три праћења избора у саставу организације „Црта“ и члана гласачког одбора за референдум на ГМ 22 општине Сурчин)  уопште не познаје упутство и правила за спровођење гласања, је уходана у манипулацијама којима: спроводе гласање уместо преминулог или одсутног, вођење посебних евиденција о бирачима који су приступили гласању, потписивање бланко записника, организовање гласања на издвојеном месту без поштовања  правила о саставу комисије и начину спровођења,  обележавање гласачких листића, омогућавање бугарског воза и  јавног гласања, подсећање гласача коју опцију да заокруже итд… Када, због вишестраначког састава бирачког одбора није могуће водити посебну евиденцију чланова и симпатизера странке који су изашли на изборе, веће и организованије странке, са места у близини гласачког места прати долазак грађана на гласање на основу чега утврђују ко се од „сигурних гласова“ није одазвао да би га телефоном подсећати на обавезу или му чак организовати страначки превоз до гласачког места.

Рад бирачког одбора у којем постоје представници опозиције на утврђивању резултата гласања се своди на одуговлачење и мрцварење са поруком да они који журе могу да иду. На руку овоме иде и одредба у Упутству за спровођење избора по којем записник треба да буде потписан од најмање два члана одбора…  Неприпремљени представници опозиције у бирачком одбору често бланко потписују записник под обајшњењем да тако регулишу накнаду за рад или убрзавају рад а које касније представници странака парламентарне већине користе за приказивање лажних резултата.  До сада већина представника опозиције у бирачким одборима није користила своје право да унесе примедбе на рад у Записник или да одбије његово потписивање ако им се то не дозволи, јер главну реч подсећам, воде председници и заменици одбора који су представници странака парламентарне већине. На руку крађи избора иду и одредбе Упутства за спровођење избора по којима се џак са гласачким материјалом до општинске комисије не печати тако да је омогућена промена његовог садржаја. Није регулисано да гласачки материјал са бирачког места ошштинској комисији предаје обавезно комисија састављена од представника више странака као што је например гласање на издвојеном гласачком месту.  На путу џака са гласачким материјалом од гласачког места до општинске изборне комисије могуће је направити измене у бирачким списковима тако да се додатно заокруже лица која су гласала, убацити и  променити гласачке листиће и у складу са тим променити записник. Подсећам да се џак са   бланко гласачким листићима до бирачког одбора печати али материјал који доказује како је обављено гласање на путу од гласачког места до општине се не печати. Гласачки материјал печати тек општинска комисија која материјал доставља РИК али у џак се не ставља извод из бирачког списка у којем постоје подаци ко је гласао а ко није јер се само на основу њега може утврдити да ли су гласали преминули и одсутни.   

Када би опозиција била организована за заједничко праћење резултата избора они би се на основу фотографија записника са бирачких места могли утврдити за врло кратко време.

Манипулација резултатима спроведеног референдума је започета конференцијом за медије коју је организовао председник СНС и Републике Србије, на којој је констатовао резултате које је прикуплила СНС, иако референдум није био страначки. РИК је тек неколико сати после конференције за медије Александра Вучића саопштила само делимичне резултате референдума.

Медији под контролом актуелне власти у редовним и ванредним вестима  понављају изјаве Александра Вучића о резултатима и ефектима референдума и тако стварају привид завршеног поступка иако су опозиционе странке које су имале своје представнике у органима за спровођење референдума саопштиле друге податке и поднеле жалбе. У манипулације   грађанима  Србије, у вези са референдумом, укључили су се представници ЕУ и невладиних организација које финасирају,  поздрављавајући наводну већинску одлуку  грађана.  

Очигледно је да се стварна изборна воља грађана у овакво урушеном  изборном систему  не може са сигурношћу утврдити и да је основа изборних крађа и манипулација.  Своју сувереност у управљању Србијом грађани могу повратити само променом изборног система.  Гласање мора да се организује за кандидате а не за странке а држава, градови или општине треба да буду подељене на делове ( региони, општине, месне заједнице) који морају имати свог представника у скупштини… Органи за спровођење избора треба да имају стални састав из правосудног система и повремени састав од представника учесника у изборном процесу. У медијима, републичкој, градским и општинским комисијама и бирачким одборима сви учесници избора морају бити равноправно заступљени без обзира на резултате претходних избора. До законских промена треба доћи у Народној скупштини Републике Србије или испред и око ње! 

About The Author

1 thought on “Без промене изборног система грађани неће имати сувереност у Србији

  1. Kako smo decenijama unazad navikli na mnoge nepravilnosti i zloupotrebe u glasačkom procesu, kada se prekrajaju konačni rezultati izjašnjavanja i glasanja, ovo je samo dobar početni korak. U modernom svetu, napretkom tehnologija unapređuje se i tehnička podrška u izbornom postupku a samo u Srbiji se to ne primenjuje.
    Pohvala za ovo udruženje koje je pokrenulo ovakvu inicijativu kako bi se nešto promenilo. Nadam se da će dobiti i široku podršku svih dobronamernih partija, stranaka, NVO, udruženja, sindikata itd….

Оставите одговор