Реформа пензијског система Србије

Јован Тамбурић
Реформама пензијског система Србије од 2003. године стално су смањивана права пензионера али изенама Закона о ПиО 2014 дошло је до деформација у управљању и остваривању права корисника и осигураника која су Уставом и Зконом о ПиО загарантована. Протеклих година је одржано неколико округлих столова и трибина о реформи пензијског система Србије али појединачни предлози са њих нису прихваћени и операцинализовани од стране Министарства за рад као носиоца припреме закона. Може се закључити да се промене врше по неком плану који није јаван и у који организације пензионера нису имале увид. Стручни тим Удружења је урадио Предлог Закона о изменама и допунама Закона о ПиО којим предлажемо реформу пензијског система Србије у којој тражимо и остваривање ускраћених права пензионера.
Пензијски систем Србије обухвата око 1 657 000 пензионера, око 2 250 000 стално запослених и око 450 000 запослених на привременим и повременим пословима а његов годишњи буџет износи преко 10 млд евра.
У органзацији и раду Фонда ПиО три питања су веома важна: управљање, финансирање Фонда и остваривање стечених права садашњих и будућих пензионера. По сваком од ових питања је дошло до деформација које реформом треба да се отклоне да би он остваривао своју друштвену сврху или функцију. До измена Закона ПиО у децембру 2014. године Фондом су равноправно управљали представници његових корисника-пензионера, осигураника – запослених, послодаваца и државе, када је изменом Закона број чланова УО смањен са 21 на 7 од којих су 4 представници државе а надзорни одбор фонда је укинут. Променама састава Управног одбора прекинуте су активности на спровођењу реформе Фонда која је започета 2012. године у складу са пројектом Светске банке у циљу повећања његове одрживости. Фонд ПиО је 2011. године покренуо и судске поступке за доказивање да су бање власништво Фонда у којима су донете 24 позитивне правоснажне пресуде о томе. Измене у броју и саставу УО Фонда су највероватније извршене да би се супротно одлукама судова на други начин, односно одлукама измењених органа управљања Фонда приватизовале бање и спречило његово противљење неусклађивању и смањењу пензија. Пензије које су веће од 25 ооо динара су умањиване од новембру 2014.године до септембра 2018.године, од 2012. године све пензије нису усклађиване са растом инфлације и БДП, после 2014. године пензионерима се пред изборе додељивала увредљива новчана помоћ, пензионерима који имају пензију мању од просечне се исплаћује увећање уз пензију које износи до 5 одсто, дата је сагласност за приватизацију једног броја бања које су власништво Фонда итд. Нашим предлогом промена врши се усклађивање Закона са одредбама Устава Србије и међународним конвенцијама чији је потписник Република Србија а потребна издвајања за пензије су у границама 11% БДП како је Законом о буџету и одређено, супротно настојањима да се она сведу испод 10 одсто БДП.
Као циљеве реформе пензијског система Предлогом измена и допуна Закона о ПИО је операционализовано:
- Обезбеђење већинске заступљености представника осигураника-будућих пензионера и корисника-садашњих пензионера у Управном одбору и формирање надзорног одбора Фонда.
- Остваривање стечених права корисника и осигураника Фонда односно повраћај неисплаћених делова пензије због примене Закона о привременом уређивању начина исплате пензија и прекид дискриминације пољопривредних пензионера.
- Дефинисање коректније формуле за законско усклађивање пензија, два пута годишње и то са пуним процентом раста цена и 20 одсто раста зарада.
- Укидање трајног смањења пензија са 40 година радног стажа због одласка у превремену старосну пензију.
- Повећање и изједначавање најниже пензије пољопривредника са најнижом пензијом корисника из категорије запослених и самосталних делатности.
- Подизање најниже пензије на 35 одсто просечне плате и увођење социјалног додатка уз пензију који не би био пропорционалан висини пензије него би зависио од укупног имовинског стања породице пензионера а који би био финансиран из буџета.
- Увођење социјалног додатка којим се побољсава положај пензионера са најнижом пензијом без других прихода.
- Укидање обавезе Ф ПиО да уплаћује у Ф за здравствено осигурање. Држава би из буџета директно дотирала Фонд здравственог осигурања за здравствену заштиту пензионера и старих лица.
- Обезбеђење одрживости Фонда додатним приходима од посебне акцизе, рудне ренте, такси на минералну и лековиту воду, индустријско дрво и пољопривредно земљиште преко 20 хектара.
- Регулисање поступка утврђивања и провере репрезентативности организација пензионера потребне за одређивање њихових представника у органима управљања Фондом.
- Управљање имовином од стране Фонда и остваривање прихода по том основу.
- Формирање савета за социјални положај пензионера и старих лица…
Предлогом закона покрећемо друштвену расправу о реформи Фонда ПиО ради финансијске одрживости, гарантовања стечених права грађана и побољшања њихове социјалне сигурности. Реформом би повећали пољуљано поверење осигураника у пензијски систем да би сами уплаћивали или да од послодавца траже да им се уплаћују доприноси на стварну зараду и тако додатно увећали приходе Фонда.
Досадашњим изменама Закона о ПиО које нису у складу са Уставом Републике Србије извршена је дискриминација корисника и осигураника Фонда и створено незадовољство грађана због кршења њихових стечених права.
Борбу за одржив пензијски систем и одбрану стечених права садашњих и будућих пензионера морају заједно да воде синдикалне и пензионерске организације.
Радна група Удружења синдиката пензионисаних војних лица Србије је израдила Предлог Закона о изменама и допунама Закона о ПиО којим је све напред наведено операционализовано и образложено.